Sayfalar

18 Temmuz 2014 Cuma

ŞAN EĞİTİMİNE BAŞLARKEN HEDEF BELİRLEMEK, VE VOKALİST OLMAK İSTEYENLER



        Şan Eğitimi genel olarak sıkıcı bir şeydir. Ama hedefiniz olmazsa...
Çünkü eğitim rutindir ve her çalışmada aynı egzersizler üzerinden teknik gelişme sağlanır. Bunun yanısıra elbette şarkılar konusunda vokal koçluğu da yapıyorum ama şarkı çalışsanız da çalışmasanız da bu rutin ve daimi olarak aynı şekilde giden sistem hedefi olmayan biri için oldukça sıkıcıdır. O yüzden "hobi" olarak şan dersi alınmaz. Alırsanız sıkılırsınız. Gitar dersi alan birinin bunu hobi olarak yapması mümkündür; bir süre sonra bazı eserleri çalmaya başlar ve bu motive edicidir. Ayrıca bunu sosyal yaşamı içerisinde de kullanabilir.
Oysa ses eğitiminin ne kadar sürede size fayda sağlayacağını önceden kestirmeye olanak yoktur. Bununla alakalı "Şan Eğitiminde Süre" başlıklı bir yazı yazmıştım, onu okuyabilirsiniz.
      Peki hedef ne olmalı? Opera üzerine eğitim almak isteyenler için konservatuara giriş sınavlarına hazırlanmak gibi güzel bir hedef mevcuttur. Oysa benim faal olarak çalıştığım alan pop, rock, caz ve diğer müzik türleri üzerine. Bu alanlara baktığınızda çalışılacak kişinin mutlaka albüm, sahne gibi bir projeye doğru ilerliyor olması şart. "Ben ders alayım, duruma göre hedef belirlerim" de diyebilirsiniz elbette, ama bu durumda da sizin bir müzik geçmişinizin olup olmadığı, eğer yoksa yaşınızın genç olması gibi detaylar önemlidir. 30 yaşına gelip herhangi bir müzik deneyimi olmadığı halde şarkıcı olmaya karar veren insanlar var. Tabii ki yaş herşey demek değil ve tabii ki bir insanın içinde ne gibi bir cevher olduğunu tartmadan önyargılı davranmamak gerekir. Fakat günümüz şartlarında bu sektörde çalışmak oldukça yıpratıcı bir mücadele halini aldığından, hayalperest davranmak yerine sağlam adımlar atmanızın faydası olacaktır.
    Bana ulaşıp çalışmak isteyen bazı arkadaşların oldukça yüksek beklentiler içinde olduklarını gördüğüm için özellikle bunu yazma ihtiyacı duydum. Konuşma genelde şu şekilde oluyor; arayan kişiye hedefini soruyorum, o bana sesini geliştirmek istediğini söylüyor. Ben ısrar ediyorum hedef konusunda, o zaman karşı taraf genel olarak hep aynı şeyleri söylüyor: "Arkadaşlarım sesimin güzel olduğunu söylüyorlar, ben de eğitim alıp geliştirmek istiyorum. Belki bir süre sonra ünlü bir sanatçının arkasında vokalist olarak başlarım diye düşünüyorum".
   Burada bir kaç önemli nokta var; arkadaşlar tarafından gaza getirilmek (tabir için üzgünüm ama daha düzgününü bulamadım), benim bağlantılarımdan ötürü çalıştığım insanlara vokalist olmaları için veya müzik piyasasına adım atmaları için gerekli desteği vereceğimi düşünmeleri, ve en fenası da yeni yetme bir şarkıcının vokalist olabileceğini sanmaları.
  İlk olarak ben bağlantı kurulması için aracı olmam. En azından bazı konularda destek verebilirim ama benim işim bu değil. Prodüktörlerle veya aranjörlerle aranızda köprü olma ihtimalim çok düşük. Makul bir bütçeniz ve yapabilecek bir donanımınız varsa o zaman zaten bana bağlantı kurmak için ihtiyacınız yoktur ve bunlar olmadan ben de bir şey yapamam. Daha önemlisi vokalist olma konusu. Bir şarkıcının arkasında vokalist olma fikrini ilk kez düşündüğünü zanneden yüzlerce insandan biri olabilirsiniz. Öyle olmadığınızı bilin istedim. Ve vokalist olmak, sizin birlikte çalışacağınız şarkıcıdan bile çok daha iyi şarkı söylüyor olmanızı ve sahne tecrübesi sahibi olmanızı gerektiren bir iştir. Şu an profesyonel olarak bu işi yapanlar, oldukça başarılı şarkıcılardır ve gerektiğinde solistin hatalarını kamufle ederek sahnede büyük destek verirler.
  Ses eğitimi alacaksanız, bunun için müzikal bir hedefinizin olması ve kendinizi farklı yönlerden de geliştirmeye açık olmanız önemlidir.

2 yorum:

  1. Herzamanki gibi harikasınız :)

    YanıtlaSil
  2. Merhaba hocam
    Size ulaşmayı çok istiyorum ama nereden yazacağımı bilemedim.
    Ben genelde Barış Akarsu, Kıraç, Haluk levent, Ayna ve bazı pop şarkıları söylemeyi seviyorum.
    Sesimin güzel olduğuna ve bunu şan eğitimi alarak çok geliştirebileceğime inanıyorum. Amacım kafe, bar gibi yerlerde sahne alıp, ileriye gitmek. Bana mesaj atabilir misiniz? semih.1991.ozturk@gmail.com

    Şimdiden çok teşekkür ederim
    Iyi akşamlar dilerim

    YanıtlaSil

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.