Sayfalar

6 Temmuz 2014 Pazar

Pop, caz, rock söylemek için teknik




         Bu konuyu uzun zamandır yazmak istiyordum. Opera tekniğinden çıkan bir yol olsa da artık dünyada diğer şarkıcılık dalları için teknik konusu üzerine epey çalışma mevcuttur ve bir sistem oluşmuştur. Bu konuda maalesef ülkemizde dar bir bakış açısı mevcut. Opera eğitimi ses konusunda tek yolmuş gibi bir anlayış hakim. Oysa bugün dünya starı olan pek çok yabancı isim birazdan bahsedeceğim teknikle çalışmaktadır. Eğer tamamen opera tekniği ile çalışırsanız kadınsanız kafa sesiniz epey güçlenir ve bu şekilde pop söylemeniz imkansızdır, erkeklerde de bambaşka sorunlar ortaya çıkar
         Tekniğimizi "Konuşma Seviyesinde Şarkıcılık" olarak isimlendirebiliriz. Bu tekniğin temel özelliği larenksin, yani gırtlağınızın şarkı söylediğiniz sıradaki duruşudur. Özellikle bazı erkek seslerde "adem elması" olarak da bilinen boyundaki çıkıntıyı dışarıdan gözlemlemek mümkündür. Bu sizin gırtlağınızdır. Onu elinizle de hissedebilirsiniz. Gırtlak konuştuğunuz sırada ufak hareketler yapar. Kısa bir aralık içerisinde yukarı ve aşağı gittiğini hissedebilirsiniz. Bunu tıbbi terimler ve karmaşık anlatımlarla süslemeden çok basitçe size aktarmak istiyorum.
          Gırtlağınızın hareketi en basit şekliyle şu işlevi yerine getirir; tiz seslere çıkmanız gerektiğinde yukarı çıkar ve pes seslere inmeniz gerektiğinde aşağı iner. Oldukça basit değil mi? Bu vücudunuzun ses verme işlevini yerine getirirken yaptığı doğal bir harekettir.
          Oysa bizim yaptığımız iş doğaya epey aykırı. Bunun başlıca sebebi ise gırtlağın tizlere çıkarken yaptığı yukarı çıkma hareketinin sıkışmaya sebep olması, tiz seslerin renk olarak incelmesi ve seslerin yeterince rahat çıkmayışı, peslere inerken inmesinin de pes seslerde kontrolsüzlüğe ve koyuluğa sebep olması.
           O halde bunu değiştirmek durumundayız. Çünkü bizim ses eğitiminde üç ana amacımız var:
1) Tüm rejisterlerde (pesler, orta tonlar ve tizler) aynı renk sesi elde etmek.
2) Kafa sesi ve göğüs sesinin en rahat birleşimini tüm rejisterlerde sağlamak (mix voice)
3) Ses aralığını ve ses gürlüğünü genişletmek

          Gırtlağımızın tizlere çıkarken yaptığı yukarı çıkma hareketini ve peslere inerken yaptığı aşağı inme hareketini engelleyerek; konuşurken hareket ettiği o kısa aralık dışına çıkmadan hareketini sağlıyoruz. Bunu bir dizi ses egzersizi içerisinde adım adım öğreniyoruz. Ve başardığımızda, tizlere çıkarken sıkışma, çatlama gibi sorunlar tamamen ortadan kalkıyor ve normalde çıkabildiğimizden daha tiz notalara erişebiliyoruz. Peslerde ise aşağı doğru giderken oluşan kontrolsüzlük, yerini mükemmel bir kontrole bırakıyor. Tüm rejisterlerde aynı renk ses elde ediyoruz ve mix voice tekniğini de bu sayede kolayca oturtabiliyoruz.
Benim yıllardır başarıyla uyguladığım bu sistemin en önemli tarafı kesin başarı sağlamasıdır. Henüz ilerleme kaydetmeyen kimse olmadı ve bu açıklayabildiğim, anlatabildiğim için böyledir. Ses eğitmeninizin size yaptığı işin mantığını anlatabilmesi gerekir. Ve bunu sadeleştirebilmeli, kolayca kavramanızı sağlamalıdır. Sadece  mantığını anlamadığınız rutin bir ders süreci içerisinde bir takım sesler çıkarıp durmanın, ve gerçekte ne yaptığınızı tanımlayamamanızın ne kadar zor ve yorucu olduğunu bildiğim için bunları yazdım.
         Kendim de benzer deneyimelere sahip olduğum ve çok yorulmuş insanlarla çalıştığım için gayet iyi biliyorum. Aslında eğer size düşündüğüm derecede açık aktarmayı başarabildiysem, oldukça kolay ve sistemli ilerleyen bir çalışma şekli olduğunu anlamışsınızdır. Spor konusunda da bu böyle değil midir? Bir kişisel spor eğitmeniniz varsa ve siz vücudunuzu olabilecek en iyi şekle sokmak istiyorsanız, o size bir sistem sunmalıdır. Adım adım ilerleyen bir sürece inanmanızın ve her adımında bir miktar ilerleme görerek yaptığınız şeyden keyif almanızın tek yolu budur.
                   
                                                                                       Aylin  Taşar




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.