Sayfalar

8 Ekim 2014 Çarşamba

Anna Maria Hefele - Polifonik Şarkıcılık Türk Kültürünün Kadim Geleneğinden ilham almıştır

Geçtiğimiz günlerde bir dostumun bana yolladığı video epey ilginçti. Bunun üzerine konuşmak zorunda kalacağımı tahmin etmiştim. Sayısız soru aldım ve açıklama gereği duyuyorum. İşin acı tarafı Türk insanının kendi öz kültürünü tanımayışı. Sözkonusu video bu:

Bu çıkan iki ayrı sesin ses tellerinden çıktığını zannedenler bile olmuş. Ses organınız yapısal olarak buna müsaade edecek şekilde yapılmamıştır. Ses tellerinizden aynı anda iki ses çıkmaz. (Çıktığı tek bir durum var ama o da tedavi gerektiren ve az görülen bir ses rahatsızlığı)
Bu videoyu ve "overtone singing" yazarak arayıp bulabileceğiniz diğer videoları dikkatle izleyip dinlerseniz, şarkıcının çıkardığı asıl sesi bas olarak kullandığını duyacaksınız. Üstteki ince ses ile yapılan melodi ise hava ile rezonatör bölgelerin farklı biçimlerde kullanımı neticesinde oluşan bir ıslıktır. Bu kadar temiz melodi oluşturabilmek için elbette uzun süre çalışmış olmak şart. Bu nedenle cidden takdire şayan. Fakat çıkan ince ses asla ses telinde oluşmamaktadır. Bir farklı görüş daha aldım ki bu daha da mantıksızdı; o da çıkan ince seslerin asıl sesin doğuşkanları olabileceği yönündeydi. Her sesin doğuşkanları vardır, ama bunu insan sesinde duymak mümkün değildir. Hiç bir teknik de böyle bir duyuşu bize sağlamaz.
Peki nereden çıktı bu "polifonik şarkıcılık"?
İşte bunu bilmiyor oluşunuz çok acı. Kadim bir Türk geleneğinden haberdar olmayışımız elbette Şaman kültürüne çok yabancılaşmış olmamızdan kaynaklanıyor. Bu şarkıcılık ile alakalı açıklayıcı nitelikte belgesel bir filmi size aktarmakta fayda görüyorum. Şarkıcılığa dair örnekleri çok net dinlemeniz mümkün değil burada ama bu kültürle alakalı bilgisizliğin giderilmesi için bir parça faydalı olabilir:




Bu şarkıcılık ile alakalı bir örnek videoyu daha sizlere aktarmakta fayda görüyorum:
Bu videoda özellikle ilk başta yukarıdaki hanımefendinin yaptığının köklerini görebilirsiniz, ve daha fazlası da devamında. Keza gırtlak bölgesi rezonansı da sese katılarak yapılan bir kaç farklı ses çıkarma şekli de içinde mevcut:


Ve son olarak atalarımızın doğayla uyum içindeki yaşamlarından izler taşıyan; hayvanların, suyun, rüzgarın sesinden esinlenerek çeşitlenen bu özel şarkıcılık şekline dair açıklayıcı ve öğretici bir video daha. 









Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.