Sayfalar

30 Ağustos 2014 Cumartesi

Sesim kaç oktav? (Yıldıran soru)

   15 yılda bu soruyu kaç kez duyduğumu hatırlamıyorum. En ünlü şarkıcılardan tutun, henüz yeni şarkı söylemeye heveslenmiş gencecik insanlara kadar hepsinden bu soruyu duydum sanırım.
   Bu konuyu geçtiğimiz günlerde bir magazin programında da açtıkları için kısa ve net bir açıklama yapmıştım. Eğer ekrana gelmiş olsaydı belki bir çok insanın konu hakkındaki yanlış algısı değişmiş olacaktı. Ama o bölümü kestiler... Hatta söylemediğim bir takım şeyler de eklendi. Ben de bir magazin kurbanıyım kısaca. :)

Oktav nedir? Notaları hatırlayalım. Do re mi fa sol la si do... Bu bir oktavdır. (Tabii do notasından başlamak zorunda değil, ben profesyonellere özel açıklama yapmıyorum, ukalalık yapmak isteyenlere önceden belirteyim). Aşağıdaki do notasından yukarıdakı do notasına kadar olan aralığa bir oktav diyoruz. Ondan da bir üstteki do'ya kadar çıkıyorsanız etti mi size iki oktav...

Yani nedir? Oktav sesin genişliğidir. Bizde ne zannediliyor? Bir çeşit ses ölçüm sistemi zannediliyor. Oktav sadece ve sadece sesin genişliğini gösterir. Hangi notadan hangi notaya kadar uzanan bir aralığınız olduğunu anlatır.

Tekrar edelim; oktav sesin genişliğini gösterir, gürlüğünü değil. Ses gürlüğünü ölçen bir sistemimiz ise yok. Bunu ses mühendisliği bazında söylemiyoruz tabii, insan sesinin gürlüğünü belirten bir sistem olmayışından söz ediyorum.

Oysa ülkemizde oktav ses gürlüğü gibi algılanıyor. Bol keseden atışlar görüyoruz; "benim sesim 7 oktav" diyeni bile var. Nesiniz siz efendim? Piyano mu???  5 oktav, 7 oktav gibi ses aralıkları tamamen saçmalama ürünüdür. Sözkonusu kişinin sesi çok gür olabilir, ama bunun oktav ile bir alakası yoktur.

Ses eğitimine yeni başlayan birinin kadın ise 2, erkek ise yaklaşık 1,5 oktav gibi bir aralığa sahip olması gayet iyidir. Sesin genişliği eğitimle artar. Mutlaka ve mutlaka artar... Bu basitçe şu demektir; eğitim ile normalde çıkamadığınız tiz notalara çıkabilir, inemediğiniz pes notalara inmeye başlarsınız.

Ses gürlüğü de eğitimle gelişir, ancak kişinin sahip olduğu ses tamamen değişip küçük bir sesken kocaman bir ses haline gelmez. Yani ne kadar çalıştırsanız da Atiye gibi bir şarkıcı Işın Karaca gibi bir sese dönüşmez diyebiliriz. Büyük ses büyüktür, küçük ses küçüktür ve her sesin kendine göre güzel, avantajlı veya dezavantajlı noktaları vardır. Önemli olan sesinizi nasıl kullandığınızdır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.