Sayfalar

19 Mart 2012 Pazartesi

Şan Dersi alırken dikkat edilmesi gereken noktalar

 

  • İşte en büyük sorunlardan biri. Sesini bilinçli kullanmak isteyen birinin yapması gereken elbette şan dersi almaktır. Fakat o kadar çok şan dersi veren insan var ki, bu konuda yanlış seçimler yapmak çok mümkün. Ders almak isteyen kişinin ilk yapacağı şey genelde internet aracılığı ile şan dersi verecek bir hoca bulmaktır. Ancak baktığımda görüyorum ki, çok sayıda dershane ve çok sayıda özel şan eğitmeni var. Bunlar arasında seçim yaparken ilk dikkat edilecek nokta, eğitmenin opera eğitimi almış olmasıdır. Türk müziği eğitimi veren konservatuarlarda, ses eğitimini yine opera eğitimi almış olan hocalar vermekte, ancak bu eğitim opera bölümünde okuyanlara göre çok hafif kalmaktadır. Türk sanat Müziği eğitimi alanlar, bu dalda şarkı söylemek üzerine bir eğitimden geçerler. Şan dersi ise tamamen teknik üzerine kurulu, son derece hassas bir işltir. Konservatuarların opera bölümünde okumuş bir kişiyi tercih etmelisiniz, çünkü ses eğitiminin temeli operaya dayanır. İkinci önemli nokta, bu kişinin öğrenci olmamasıdır. Konservatuarda okurken, bir yandan ders veren kişilere itimat etmeyiniz. Kesinlikle okulu bitirmiş ve mümkünse uzun süredir ders vermekte olan bir eğitmene daha fazla güvenebilirsiniz. Unutmayın; özel ders alırken, hocanızı seçme özgürlüğüne sahipsiniz. Eğer ders sonrası boğazınız acıyorsa, sesiniz yorulmuşsa, hoca daimi olarak saatine bakıp sizden kurtulmak istiyormuş gibi davranıyorsa, yeni bir eğitmen bulmaya çalışmalısınız. Şan dersini doğru düzgün yaptığınızda, ders sonrasında herhangi bir rahatsızlık hissetmez ve hatta sesinizi daha rahat kullanmakta olduğunuzu farkedersiniz. Hocanın işinden keyif alıp almadığını çok net anlayabilirsiniz. Öğrencisine para kaynağı olarak bakanlar, işlerini baştan savma yapacaklardır. Ve lütfen, çok ucuza ders verenlerden özellikle uzak durun. Bunlar çoğunlukla, çok sayıda öğrenci ile çalışıp hızlı para kazanmayı amaçlayan kişilerdir. Kendinizde gelişme görmüyorsanız, sesiniz yoruluyorsa, hep yapamadığınız şeyleri beş ders sonra bile hala yapamıyorsanız koşarak uzaklaşın... :) - Aylin Taşar




    Ek: Bu yazıyı okuduktan sonra bana ulaşan yeni bir öğrencim oldu. Kendisi son derece yetenekli, hızlı öğrenen ve eski alışkanlıklarını kolay değiştiren bir insan. Daha önce bir kaç şan hocasıyla çalışmış. Fakat onlar kendisine ses aralığının kısıtlı olduğunu söylemişler. Pes sesleri hiç çıkmıyormuş ve sürekli derslerde tizleri çalıştırılmış. Ve bu da haykırarak yapıldığı için sonuç pek hoş olmamış. Bana henüz sadece üç kez gelmesine rağmen, hiç inemediği seslere rahatlıkla inebiliyor ve tizleri de şimdiden daha parlak ve rahat bir hale geldi. Bunun enteresan bir sebebi var. Egzersize başlarken orta tonları başlangıç olarak alıyorum. Bu öğrencim ise egzersizin başında verdiğim tonu bir oktav yukarıdan vererek başlıyordu. Sesi almasını sağlayarak olması gereken oktavdan başladık ve üç dersimizde de ilk başta bu hatayı tekrarladı. Benim anladığım kadarıyla, diğer hocaları bu duyuş hatasının FARKINA VARMAMIŞLAR! Bu kadar mühim bir yanlışlığı bir kaç şan hocasının yapması beni dehşete düşürdü. Yani kendisi bir oktav yukarıdan egzersize başladığı için tizleştikçe çıkabileceği yer de çok sınırlı olduğundan, sesinin kısıtlı bir aralığı olduğu sonucuna varmışlar. İnanılır gibi değil gerçekten. Kimseyi kötülemek gibi bir niyetim yok. Fakat hoca seçiminde muhakkak bilinç kazanılması gerekiyor. Bu şekilde yanlışlar yapanlar, öğrencilerinin seslerini kaybetmelerine bile yol açabilirler. Gerçekten çok üzgünüm, diliyorum işini severek ve özenli yapan hocalar artar. Bir oktav yukarıdan ses verildiğini dahi anlayamayacak kadar dikkatsiz biri, size ne verebilir? Bu örnekte ise, bu hatayı yapan bir değil birden fazla hoca var... Çok acı gerçekten.

1 yorum:

  1. Adım Osman face adresim Ozzy Man Yaklaşık 16 yıl piyanist şantörlük yaptım 1990 yılında Samsun konservatuarı sanat müziği bölümüne kısa bir süre gittim ve bıraktım.Şimdi 20 yıllık öğretmenim Samsunda oturuyorum bir bestem var ve şu aralar stüdyo çalışmaları yapıyorum.Sizin gibi bir hocam olmasını çok isterdim nasip belki bir gün olur:)......

    YanıtlaSil

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.