Sayfalar

17 Kasım 2011 Perşembe

Müzik Kulağı


Müzik kulağı olmayan bir insan, yani sesleri doğru frekansta duyamayan veya duysa dahi sesiyle bunu eşleştiremeyen insan, şarkı söyleyemez. Kemal Sunal'ın filmlerde şarkı söylediği zamanlarda sesinin herkese kötü gelmesinin sebebi de budur. Sorun seste değil, kulaktadır. 
   "Duysa dahi sesiyle bunu eşleştiremeyen" derken, kendi deneyimlerime dayanarak böyle bir sorunun varlığını görmüş olduğumu belirtmeliyim. Örneğin bana şan dersi almak için gelen bir adamın kesinlikle müzik kulağı yoktu, ve ben ilk olarak onda denediğim basit bir yöntemi, daha sonra da başka insanlarda denedim. Piyanoda bir tuşa bastığımda, çıkan sesi doğru veremiyordu. Hatta hangi tuşa basarsam basayım hep aynı sesi veriyordu. Ben de onun piyanoya arkasını dönmesini rica ettim ve daha sonra bir tuşa bastım. Sonra da kendisinden piyanoda bu notayı çalarak bulmasını istedim. Ve buldu. Defalarca denedik, her seferinde buldu. Yani sesi doğru olarak algılıyor, ancak bunu sesiyle veremiyordu. Bu problem çözülemez olduğundan derse son verdik. 
  Bir başka örnek ise iki yıl boyunca çalıştığım bir öğrencim. Konservatuara girmek isteyen bu genç kızın sesi oldukça güzel olmasına rağmen, kulağı biraz zayıftı. Biraz diyorum, çünkü entonasyon problemi daimi olarak yoktu. Yüzde elli doğrulukla sesleri verebiliyordu. Onu bununla ilgili uyardım, fakat çok azimliydi ve denemek istedi. Çok çalıştık ve her geçen gün duyuşu giderek daha iyiye gitti. En sonunda bir akordaki sesleri tek tek verebilecek hale geldi ve şimdi konservatuarda okuyor. Bu da, kulak probleminin bazı durumlarda iyileştirilebileceğine dair önemli bir kanıttır.
  Müzik kulağınızın zayıf olup olmadığını net bir şekilde bilmelisiniz. Bu herşeydir. Kulak olmadan müzik olmaz. Bunu yazmamın sebebi bugün bana ders almak üzere gelen genç bir hanım. Kendisi daha önce bir süre ders almuş olduğunu ve hocasının kendisine kulağının iyi olduğunu söylediğini anlattı. Bu inanılmaz, çünkü müzik kulağı yok, üstüne sesi de çok zayıf. Zaten kulak problemi olması, sesini doğru kullanmasının önündeki en büyük engel ve zaten sesi de bu nedenle yetersiz. Kulağı çalışarak bile bir aşama kaydetmeyecek kadar kötü. Tabii önceki hocasının aksine ben bu gerçeği öğrenmesini sağladım. Ve elbette bu insanın parasını alamam. Alabilenler, her sektörde olduğu gibi bu sektörde de ne kadar büyük bir yozlaşma olduğunun kanıtıdır. Tabii ortada şan eğitmeniyim diye gezen ama hiç bir eğitimi olmayan sayısız insan mevcut. Eğer şarkı söylemek istiyorsanız, lütfen öncelikle kulağınızın iyi olup olmadığını öğrenin. Şan hocanızla yetinmeyin, gördüğünüz üzere bazıları gerçeği söylemeyebiliyor. Müzisyen birisini bulup kulağınızı test etmesini isteyin. Ve lütfen çok zayıf bir duyuşunuz varsa bu işten vazgeçin.
  Herkesin yetenekli olduğu bir konu vardır, ama müzik kulağınız yoksa bu alanda ısrar etmeyip gerçek yeteneklerinizi keşfetmeye çalışmalısınız.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.